Side nav buttonssoundtrackalbumKleurenContactnieuwtjesbestellingenlocatiesYoutubeHome

Bassie en Adriaan van jaar tot jaar. Pagina 1

Het duo Bassie en Adriaan begon al ongeveer 55 jaar geleden, maar het duurde nog jaren voor ze de namen “Bassie en Adriaan” gebruikten. Bas van Toor (omdat hij niet groot was noemde iedereen hem Bassie) wilde altijd al artiest worden. Al heel jong trad hij op met een mondharmonica trio, als moppentapper, conferencier en trainde met acrobaten, maar die waren al oud en Bas zag daar geen toekomst in. Toen hij 19 jaar was, besloot hij met een circus mee te gaan als tentbouwer en daar het vak te leren. Maar het enige wat hij in dat jaar leerde was een salto. Thuis gekomen haalde hij zijn jongere broer Adriaan over, die was toen 13 jaar, om samen met hem een acrobatennummer te beginnen. Geld om een sportzaal te huren was er niet, dus trainden ze thuis in de keuken en na een paar maanden waren er nog maar weinig deuren en kastjes heel, want er ging nogal wat verkeerd. Maar in die keuken stonden oude keukenstoelen en daarop leerde Aad zijn eerste handstand en door die stoelen kregen ze het goede idee om een nummer te gaan maken met 3 (keuken) stoelen.

Een klein jaar later gaven ze hun eerste optreden in een zaaltje in Vlaardingen en na dat optreden wisten ze het zeker, ze wilden als acrobaten hun brood verdienen.

Ze vroegen de oud acrobaat,
Ferry Assendorf, of hij ze de kneepjes van het vak wilde leren en na twee jaar hard trainen was het zo ver, ze hadden een leuk acrobaten nummer. Bas werkte toen nog bij een drankhandel en Adriaan was piccolo in een hotel. Ze namen in 1959 ontslag en gingen met een reizend kermistheater mee. Daar maakten ze soms 10 optredens per dag en deden daardoor veel ervaring op. Na een jaar hard werken in het kermistheater hadden ze twee goede nummers. Een komisch acrobatennummer, ”The Melton brothers” en een stoelen balansnummer “The Crocksons.”

Al heel snel kwamen er ook aanbiedingen uit het buitenland. Die waren zo interessant dat ze in 1965 besloten voor minstens twee jaar in het buitenland op te gaan treden, maar die twee werden totaal 10 jaar. Ze werkten in alle landen van Europa en Zuid Amerika.
In het buitenland traden ze ook voor kinderen op. In de Spaanse toeristenstad Benidorm werkten ze maanden in de grote nachtclub “Granada”. Daar merkten ze dat er in de zomer veel Nederlandse kinderen waren en kregen het idee, om samen met een Spaans ballet, een show voor Nederlandse kinderen te maken. Het werd zo’n succes dat ze ook een show in het Duits voor Duitse kinderen toevoegden, in het Engels voor Engelse kinderen en ook nog voor Spaanse kinderen.

In 1975 keerden ze terug naar Nederland. Ze waren toen nog sterk en lenig en stonden nog steeds met hun acrobatennummer aan de top, maar merkten wel dat ze niet eeuwig acrobaten konden blijven. Ze wilden nog 5 jaar doorgaan om in 1980 te stoppen. Dan waren ze precies 25 jaar acrobaten geweest. Daarna zouden ze als clown en acrobaat een kinderprogramma beginnen.

Dat idee kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Al vanaf het begin schreven Bas en Aad teksten of verzonnen grappen voor andere artiesten. In 1964 vroeg Rudi Carrell of ze een clownsact wilde schrijven voor Pipo de Clown, die in zijn circusshow zou optreden. Pipo de Clown, gespeeld door Cor Witsche, was een razend populaire TV clown, maar hij had geen clownsact. Ze schreven de act voor Pipo, maar in die act schreven ze ook nog 2 andere clowns. Rudi Carrell stelde voor dat Bas en Aad die 2 clowns zouden spelen. Omdat ze dachten dat het clownsoptreden eenmalig zou zijn, namen ze niet de moeite om een andere naam te verzinnen. Ze werkten onder hun eigen namen, Bassie en Adriaan. Na het 'Rudi Carrell Circus' werkte ze enkele malen met Rudi in zijn TV show. Ze brachten daar grappen en stunts die ze in samenwerking met Rudi zelf verzonnen.

(Klik op de afbeeldingen hieronder om de filmpjes te bekijken.)

Daarna maakten ze een tournee voor de Nederlandse spoorwegen. (samen met o.a. Willeke Alberti en Fred Kaps) In die show maakten alle artiesten, buiten hun eigen nummer, ook nog een ander nummer en Bas en Aad maakten een korte clownsact. Ze werden ook gevraagd voor kinderprogramma’s en maakten dan als derde nummer een clownsact. Na een paar jaar vond Aad clown zijn niet leuk meer. Hij voelde zich prettiger in de rol van acrobaat en dat bleek later een goede keus.

In die tijd schreven ze ook veel liedjes. Het eerste hitje was “Ik heb niets gezien” van
Jakie Schram, maar ze schreven ook liedjes voor Conny Vink, het Cocktail trio, André van Duin en Frans Vrolijk, (klik hier voor meer informatie) maar zelf hadden ze nog nooit gezongen. Dat kwam toen ze weer een paar nieuwe liedjes voor Sjakie Schram hadden gemaakt. Die gaf ze een week later terug en zei dat zijn producer, Lion Swaab, ze niet goed vond. Bas belde de producer om te vragen wat niet goed was, maar de producer zei dat hij de liedjes nooit gehoord had. Door de telefoon zong Bas de liedjes en Lion Swaab vond ze zo leuk dat hij besloot ze op te nemen met Bas en Aad. En zo kwam er een single van de zingende acrobaten “The Crocksons” met de liedjes "Friet met mayonaise” en “Jaqueline.”

Bassie en Adriaan, zoals we die nu kennen, kreeg vaste vorm eind 1975 toen ze een oude bekende, Joop van den Ende weer ontmoetten. Ze kenden Joop nog uit de tijd dat hij, als 17 jarige jongen, toneelmeester was in Amsterdam. Maar inmiddels had hij een theaterbureau en produceerde diverse TV shows. Bas en Aad vertelden wat ze met hun kinderprogramma van plan waren en Joop zag het meteen zitten. Hij nam contact op met de TROS en toen ging het snel. Een jaar later, in 1976, werd er een proefaflevering opgenomen. Die werd goedgekeurd en de rest van de serie werd opgenomen in 1977. In januari 1978 was de serie "Bassie en Adriaan en de Plaaggeest" op TV te zien. Het werd een succes en er werd direct gewerkt aan de volgende serie "Het geheim van de sleutel" (1978). Omdat kleine kinderen bang waren voor "de Plaaggeest" werd die vervangen door boefjes en vooral de dovige boef, B2 (wat zeg ie) werd een succes.

Op TV bleven Bassie en Adriaan dezelfde maar achter de schermen veranderde het een en ander. De eerste twee series "De Plaaggeest" en "Het Geheim van de sleutel" werden geregisseerd door Guus Verstraete, maar voor de serie van “Bassie en Adriaan de Diamant” (1979) besloot Joop een heel andere opnameploeg te nemen. Maar alle veranderingen waren geen verbeteringen. Na korte tijd bleek dat de nieuwe ploeg niet werkte. De cameraploeg werd vervangen en Aad ging regiseren. Hij had geen opleiding gehad, maar bleek er aanleg voor te hebben. De serie van “De diamant” werd een knaller.

Die serie werd voor een groot deel opgenomen in Circus Renz en daardoor werd het plan geboren om het “Circus Bassie en Adriaan” te beginnen. In korte tijd werd een circustent gekocht. Tribunes, een wagenpark en caravans werden aangeschaft en circusartiesten werden gecontracteerd. In maart 1980 was de première in Haarlem. Het werd een groot succes, maar met het succes kwamen ook de problemen. Er was afgesproken dat Joop de dagelijkse leiding zou doen, Aad de artistieke leiding en Bas pers en publiciteit. Maar Joop had het werk met een circus onderschat en kreeg daardoor geen tijd meer voor zijn theaterbureau. Hij stelde voor het circus een bedrijfsleider aan, maar die bleek een verkeerde keus. Na een week werd Aad belast met de dagelijkse leiding van het circus en Bas kreeg de zware taak van tournee planning er bij. Ze maakten per dag 2 shows, wat al zwaar was, maar kregen nu ook nog alle problemen van het circus te verwerken en dat waren er heel veel. 15 uur per dag werken en dat 7 dagen per week was heel gewoon en tussendoor werd ook nog de TV serie “De huilende professor” (1982) opgenomen. Het Circus Bassie en Adriaan reisde in 1980 en 1981 zeer succesvol door heel Nederland, maar in 1982 werd het omgebouwd tot “Showcircus Joop van den Ende.” In dat circus zouden Bassie en Adriaan ’s middags optreden en ’s avonds was er een show met André Hazes. Maar het “Showcircus Joop van den Ende” werd een enorme flop. Er kwam geen publiek en al na een maand werd het circus weer omgebouwd naar “Circus Bassie en Adriaan”. Door stress en vermoeidheid werd de onderlinge verhouding tussen Bas, Aad en Joop er niet beter op. Eind 1982 besloten ze te stoppen met het circus en beëindigde ook de samenwerking met Joop.

Omdat ze met Joop gestopt waren, stopte ook de TROS, die veel TV-produkties van Joop uitzond, met Bassie en Adriaan. Maar in 1984 kwam er een TV aanbieding uit België. Bob Davidse, de directeur jeugd BRT, vroeg of Bas en Aad 8 korte filmpjes wilde maken met een educatieve inslag. Die filmpjes sloegen zo goed aan, dat er in totaal 36 filmpjes werden gemaakt en als de BRT die uitzond, keken niet alleen de Belgische kinderen, ook in Nederlands werd massaal naar Bassie en Adriaan gekeken bij de BRT. Dat viel ook de TROS op en ze werden gevraagd weer programma’s voor ze te maken. Bas en Aad produceerden de TV series nu samen, maar de andere werkzaamheden werden gescheiden. Aad had de BV “Adrina Produkties” opgericht en schreef liedjes, series en boeken en hij regisseerde en monteerde de series. De BV van Bas, “Bassie Produkties” organiseerde de tournees door het land en de publiciteit daarvoor. In 1985 maakten ze de serie “Het geheim van de schatkaart”, in 1987 “De verdwenen Kroon” en in 1989 de Griekse serie "De verzonken stad”

In 1985 probeerden ze iets nieuws. Ze maakten van hun TV series videobanden, maar in die tijd was daar niet veel interesse voor. Ze verkochten een paar honderd banden per jaar.

In 1985 vroeg de directeur van Circus Renz, Nol Renz, aan Bas en Aad of ze weer met hem mee wilde reizen. Zijn circus draaide zo slecht dat het bijna failliet was. Hij vroeg of ze één seizoen bij hem wilden optreden. Ook al hadden Bas en Aad geen goed gevoel overgehouden aan het circus, ze wilden Nol niet laten vallen en vonden een compromis. In het voor- en najaar werd het circus voor 3 weken omgebouwd tot “Circus Bassie en Adriaan”. Het werd weer zo'n succes dat besloten werd het jaar daarop twee keer één maand op te treden in het circus en de jaren daarna werd het zelfs twee keer zes weken.

In 1988 werd Nol ernstig ziek en en had niet meer lang te leven. Het was altijd zijn grote wens geweest om een keer met een grote, nieuwe circustent te reizen maar zei tegen Bas en Aad: “Die kan ik niet kopen als jullie maar een paar weken bij me werken”. Bas en Aad hoefden elkaar alleen maar even aan te kijken en toen was het beslist. Ze zouden in 1989 het hele seizoen in Nol Renz zijn nieuwe circustent optreden. De nieuwe circustent werd gekocht, maar helaas heeft Nol die nooit mogen zien. In januari 1989 overleed hij. Uit respect voor Nol bleven Bas en Aad het hele seizoen bij Circus Renz. Daarna zeiden ze het circus voorgoed vaarwel.

Vanaf dat moment zijn ze begonnen met voorstellingen van 'De Bassie en Adriaan Lachspektakelshow' in sportzalen op een nieuw aangeschaft toneel en met eigen decor, licht, geluid, stoeltjes en bankjes. Al vrij snel gingen ze naar sporthallen toe omdat er steeds meer publiek naar de voorstelling kwam. Er werd een nieuwe vrachtwagen met aanhanger gekocht, het decor werd uitgebreider en de Lachspektakelshow tourde het hele jaar door heel Nederland. Er werd keihard gewerkt. Bas deed alle planning voor de voorstellingen en Aad was druk met het schrijven, regisseren en monteren van een nieuwe TV serie.
Side nav buttonssoundtrackalbumKleurenContactnieuwtjesbestellingenlocatiesYoutubeHome