Vragen over de auto en de caravan

Ferry uit Ede vraagt;Ik heb begrepen dat jullie met 2 preludes gewerkt hebben, de NB-59-KX en de JX-74-NB, klop dat?'

Ook heb ik ontdekt dat de JX-74-NB niet meer op kenteken staat en dat de NB-59-KX in 1997 is gestolen, drie maanden nadat deze een nieuwe eigenaar had gevonden. Nu de tweede vraag:

Waarom maakte je van de Prelude de "Bassie en Adriaan-auto"?

Ferry, eerst het antwoord op de eerste vraag. Bijna alle opnames van de series zijn met twee Honda Preludes gemaakt. Beide Preludes waren van mij. De eerste Prelude heb ik hoofdzakelijk bij de opname voor de serie met korte filmpjes gebruikt. Toen die auto 150.000 km. had gereden (in twee jaar) heb ik weer dezelfde Prelude gekocht. Die tweede heb ik gebruikt voor de opname van de serie van de "Schatkaart" en "de Kroon". Maar voor één opname is er ook nog een derde Prelude gebruikt en wel om de volgende reden. Tijdens de opname van de serie korte filmpjes over "Veiligheidsgordels" klapte Bassie met zo'n knal tegen de voorruit (opzettelijk) dat er een grote ster in de voorruit zat. Die auto konden we dus niet meer voor de opname gebruiken en tijd om op een nieuwe voorruit te wachten was er niet. Maar dat was geen probleem. Bassie reed toen ook in net zo'n rode Prelude en in zijn auto is de opname afgemaakt.

En nu het antwoordt op je tweede vraag: Toen ik die Prelude net had gekocht en voor de eerste keer bij mijn huis wegreed, knipperde ik met mijn koplampen naar de kinderen uit de buurt. De kinderen waren heel verbaasd toen ze die koplampen uit het spatboard zagen komen en vanaf dat moment keken ze nooit meer naar mij als ik wegreed, maar alleen maar naar die koplampen. Dat bracht me direct op het idee om mijn auto, maar dan met ogen, voor de series te gaan gebruiken. Dat was een heel leuk idee, maar het had ook een nadeel. Die auto werd al heel snel gezien als de "Bassie en Adriaan-auto" en iedereen keek als ze zo'n Prelude zagen rijden. En aangezien ik dagelijks in die auto zat, was ik mijn privacy kwijt. Als ze mijn Prelude zagen rijden (ook zonder gele stickers) keken ze en als ze dan ook mij in die auto zagen zitten, gingen de mensen direct uit hun dak. Ze trapte dan op hun rem en begonnen luid te toeteren en te zwaaien. Sommige waren dan even vergeten dat ze zelf ook in een auto zaten en waren zo druk aan het zwaaien dat ik ze bijna de weg af zag rijden. Het heeft me verbaasd dat daardoor nooit ongelukken zijn gebeurd. En ondanks dat ik mijn privacy kwijt was, heb ik toch al die jaren met veel plezier in die rode Prelude gereden. En als je dan schrijft dat hij na 15 jaar ook nog gestolen is, dan blijkt wel dat die auto nog steeds zeer geliefd is.

 

Alexander uit Amsterdam schrijft; Laatst zag ik een herhaling van "B&A en het geheim van de sleutel" een scène waarin B&A op het racecircuit van Zandvoort achtervolgd werden door "de Boeven". Daarover heb ik een paar vragen: Reed Adriaan zelf? Wie reed de wagen van de boeven? In wat voor auto reden ze? Zijn er tijdens de opnames ongelukken gebeurd?

Alexander, een deel van het circuit heb ik zelf gereden maar het echte 'Spinwerk' en de slippartijen werden gedaan door de autocoureur, wijlen Rob Slotenmaker en zijn slipcursusinstructeurs. Die hebben alle stunts met de auto gemaakt. Het waren allemaal zeer goeie en ervaren coureurs, maar ze hebben zoveel spinnen en 'bijna' ongelukken, gemaakt dat er ook wel eens eentje verkeerd ging. Dan werden de 'bijna' ongelukken, ongelukjes en uitdeukers stonden handenwrijvend toe te kijken. Er zijn met de opnames zoveel kleine ongelukjes gebeurd dat, toen aan het einde van de dag de auto's naar de Datsun garage terug gingen, ze daar moeite hadden te ontdekken wat het oorspronkelijke model van de auto was. Eén knal zal ik nooit meer vergeten. Als de Datsun van de boeven aan het einde het circuit afrijdt, klap hij met de achterkant tegen een vangrail. Dat was een enorme knal, maar wat niemand zag en weet is dat de geluidsman Paul Sibbing achter die vangrail zat met zijn microfoon en met zijn koptelefoon op. Na die klap was Paul voor de rest van de dag een 'B2'.

 

Chris, Salinda, Levin, Jared en David vragen; Hoe heet de auto die jullie in "De plaaggeest" gebruiken. Wij noemden hem vroegen "Buggy" en als ik de film bekijk dan moet het iets van "Rusta Classica" zijn, maar ik kan hierover is niet te vinden.

De “Buggie” was een Ruska, dus je zat bijna goed. Toevallig heb ik op internet gezien dat er nog een Buggie te koop is uit 1966.

 

Jordy uit Purmerend vraagt; Hoeveel caravans hebben jullie? Ik zie in elke serie steeds weer een andere caravan.

Dat klopt Jordy. Je ziet regelmatig een andere caravan in de series, maar we hebben er maar één. Ik zal je vertellen wat er met de andere is gebeurd. In de serie van het geheim van de sleutel, liet Bassie per ongeluk de caravan van de dijk rijden. Dus moesten we een nieuwe kopen. In de serie van de diamant is onze caravan afgebrand en dat was de schuld van de boeven B1 en B2. Daardoor hebben we weer een nieuwe caravan moeten kopen. En die heeft het volgehouden tot en met de serie van 'De huilende professor'. De serie 'Het geheim van de Schatkaart' was 7 jaar later en die oude caravan was helemaal versleten dus kochten we weer een andere. Die caravan, gebruikt in de serie korte filmpjes en de serie 'De schatkaart', is onderweg verongelukt en daardoor moesten we wéér een nieuwe kopen. Die caravan, gebruikt in 'De kroon' en 'De geheimzinnige opdracht', hebben we weggegeven aan een zwerver in Vlaardingen. De caravan in de serie van Amerika is weggegeven aan een circus en de caravan die we nu hebben, staat veilig in een caravanstalling.

 

Tekst: Aad van Toor - Tekeningen: Frans Verschoor - Produktie: Adrina Produkties B.V.
Alles op de Adriaan Homepage is auteursrechtelijk beschermd. 
Behoudens toestemming is het kopiëren en/of gebruiken van alle foto’s, teksten, tekeningen, geluidsfragmenten en videobeelden niet toegestaan.
Adrina Produkties B.V. - Olivier van Noortlaan 76 - 3133 AT - Vlaardingen

info@adriaan-homepage.nl