Vragen over de TV series
Thomaz en Niek vragen het volgende; "Adriaan, heeft u echt zelf parachute gesprongen in de series of werd dat gedaan door een stuntman?"
Nee, ik had geen stuntman nodig. Ik heb juist het parachutespringen in de serie's geschreven om een excuus te hebben om te kunnen gaan springen. Dat was mijn jeugddroom. Ik heb in totaal 42 parachutesprongen gemaakt en vond het geweldig. Ik had mijn eigen parachute en heb buiten de opname elke gelegenheid aangegrepen om te kunnen springen. Maar in 1983 brak ik, door mijn eigen schuld, mijn enkel en heb toen besloten niet meer te springen, want dat zou de filmopname in gevaar kunnen brengen. Maar nog steeds als ik een parachute in de lucht zie hangen gaat mijn hart sneller kloppen.
Jan uit België stelde de volgende vraag; Hoe is het gegaan met de serie "De reis door Amerika" toen jullie de opname in de woestijn maakten. Konden jullie dat uithouden in die hitte?
Ja Jan, het was in de Death Valley heel warm. We hadden geluk dat er tijdens de opname veel wind stond en de lucht daar heel droog was, anders zouden we het niet uitgehouden hebben. We hebben er twee dagen gewerkt maar geen echte problemen door de hitte gehad. Veel meer last van de hoge temperatuur hadden we het in Las Vegas. Daar was het bijna veertig graden in de schaduw en er stond geen zuchtje wind. Ik heb daar voor de eerste, en enige keer van alle opnamedagen van alle series, de opname 's middags gestopt. Pas tegen de avond, toen het een paar graden koeler werd (35 graden) zijn we verder gegaan met het liedje "Had ik nou maar Nee/Ja gezegd." Maar de allerergste opname dag was met het liedje "Als ik de President ben." We namen dat op in Washington en daar was het toen maar 32 graden.. Maar het regende er zo nu en dan en dat zorgde voor een hele hoge luchtvochtigheid. Het zweet liep tijdens de opname in straaltjes van ons af. In dat liedje van "De President" zie je Adriaan en Bassie steeds om de beurt in beeld komen en dat kwam goed uit. Zo konden we tot één seconde voor de opname het zweet van ons gezicht deppen. We hebben dat heel goed gedaan want als ik nu de opname terug zie heb je er geen idee van dat het daar zo warm en benauwd was.
Jessica uit Utrecht heeft 2 vragen;
De eerste: Adriaan, vond je het nou eng om soms zo hoog te klimmen of een sprong in het diepe te maken, zoals ik zag in de huilende professor.
Ja Jessica. In bijvoorbeeld de serie Bassie en Adriaan en de diamant, klom ik in een kasteeltoren. Daarvoor gebruikte ik een veiligheidslijn, maar toen ik uiteindelijk, op 10 meter hoogte, door het raam klom bleek dat mijn veiligheidslijn niet vast zat. Dat was heel eng.
En Jessica vraagt ook; Als jullie samen gingen zingen, doen jullie dan een paar zangoeffeningen?
Nee Jessica, als wij zingen is dat puur natuur.
John uit Zaltbommel vraagt;
Die auto uit de serie van de sleutel, waarvan de remkabels waren doorgesneden, is die echt uitgebrand? Hebben jullie hiervoor een auto opgekocht en laten crashen en uit laten branden of zo?
Alle Bassie en Adriaan series zijn gemaakt met een heel klein budget. Het waren geen low, maar now budget producties. Ook voor de serie van de sleutel werd elke cent omgedraaid. De eerste dag in Spanje werd die oude auto gekocht. Die werd de hele maand als productieauto gebruikt en op de laatste opnamedag ging hij het ravijn in en hebben we hem in brand gestoken. Maar niet alleen de auto ging branden, ook de berg vatte vlam. We zijn met de hele opnameploeg uren bezig geweest om de brand te blussen.
Gregor vraagt; Waarom staat er onder de series ADRINA Produkties. Je heet toch ADRIAAN ?
Ja, mijn naam is voluit Adriaan Gerard van Toor, maar mijn roepnaam is Aad of Adri en mijn vrouw heet Ina. Snap je nu waar die originele naam vandaan komt?
Richard uit Den Haag heeft de volgende vragen;
Vraag 1: Waar heb je de kneepjes van het filmvak geleerd?
Vraag 2: Door welke filmmakers/regisseurs heb je je laten inspireren voor de B&A series?
Vraag 3: Heb je naast het regisseren van de B&A series ook andere programma's/films geproduceerd?
Richard, Je antwoord op vraag 1: Ik heb geen film of regieopleiding gehad, alleen maar 24 uur bedenktijd. In 1979 kregen de regisseur en cameraman die de serie, “Bassie en Adriaan en de diamant” moesten opnemen, al na een paar dagen onenigheid en de regisseur besloot zijn opdracht terug te geven. Op dat moment waren er bij de TROS geen andere regisseurs vrij. De directeur Cees den Daas zei toen dat ik de serie maar moest regisseren. (De serie “Bassie en Adriaan en het geheim van de sleutel” had ik ook, zonder dat ik daar een opleiding voor had gevolgd, samen met de editer Rob Klein gemonteerd en Rob heeft mij de kneepjes van het vak bijgebracht) Ik heb Cees den Daas toen 24 uur bedenktijd gevraagd en de volgende dag gezegd dat ik het wel aan durfde.
Vraag 2: Ik schreef ook het scenario van de series. Tijdens het schrijven zag ik de beelden voor me, hoorde de muziek erbij en hoorde de acteurs praten. Ik wist ook precies hoe ik de film gemonteerd wilde hebben. Ik heb me door niemand laten inspireren. Ik heb eigenlijk alleen maar een film gemaakt die ik zelf leuk vond. Later bleek dat ook het publiek die films leuk vond en dat was leuk mee genomen.
Vraag 3: Nee, ik was alleen maar bezig met B&A en dat was voldoende.
Petra vraagt; Zijn er veel bloopers van Bassie en Adriaan?
Nee Petra, er zijn bijna geen bloopers van Bassie en Adriaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we die niet gemaakt hebben, maar het komt omdat we vroeger de series op film draaiden. Filmmateriaal was duur en zodra er iets fout ging stopte de cameraman direct de camera om film te sparen. Later toen we de series met video opnamen, bleef die oude routine, fout camera stop. Ze zijn wel gemaakt, maar er zijn niet veel bloopers opgenomen. En de bloopers die er wel zijn, staan als extra op de 'Europa-dvd's'.
Roy uit Heiloo vraagt; In welke volgorde nam u de landen van De Geheimzinnige Opdrachtgever op? In elk geval niet in chronologische volgorde, toch?
Roy, de volgorde van de landen in Europa is niet willekeurig geweest. Ik heb geprobeerd om steeds de landen afwisselend te houden. De ene keer een land uit het noorden dan weer een zuidelijk land of de ene keer een land met bergen en dan weer een vlak land. Als ik de serie terug zie denk ik dat ik daar redelijk in geslaagd ben.
Arthur uit Schiedam en nog veel meer fans mailde me deze week en stelde de volgende vraag;
Wat staat er op de DVD van de Lachspektakelshow?
Op de DVD staan scene’s en liedjes. Na de begroeting komt de luidspreker met het spookje erin en het liedje "Spoken bestaan niet". Daarna de scene dat Bassie Adriaan hypnotiseert, gevolgt door een medley van liedjes uit "Grootmoederstijd". Dan het glas appelsap die met één hand leegdronken moet worden, de 'wateract' met de trechter, het liedje "Alles is voor Bassie", de scene met “de filmklap” en de spuitende camera. Kortom gegarandeerd 50 minuten lachen.
Claudia vraagt; Ik heb gehoord dat er een serie van jullie is, die nooit op TV is uitgezonden. Klopt dat of is het een fabel?
Het is een fabel Claudia. Alle film- en video opnamen die wij gemaakt hebben, zijn diverse keren op TV uitgezonden. Ik heb later wel bepaalde scènes uit de series gemonteerd omdat ik ze niet sterk meer vond of dat ze te gedateerd waren. Maar ook die scènes waren al een paar keer uitgezonden. Er is nog wel een film zoek met aflevering 7 van de serie "Bassie en Adriaan en het geheim van de sleutel", maar ook die aflevering is al een keer in 1979 en 1981 op TV uitgezonden.
Niels uit Tuitjenhorn vraagt; Bij veel opnamens in Amerika, zoals in pretparken van Florida, zie je dat de omstanders verschillend reageren. Sommige kijken heel verbaast en andere lijken het niet te zien. Staan er misschien bordjes dat er staat 'opnamens' ?
Nee Niels, ik probeerde altijd zo veel mogelijk tussen de mensen op straat opname te maken en ik vertelde niet dat we met opnamen bezig waren. Dat gaf soms hele leuke reacties. Als je bijvoorbeeld in een achtervolging bijna tegen iemand aanliep, dan schrok die persoon echt. Maar we hebben ook wel meegemaakt dat we tijdens een opname op Plaza Mayor in Madrid dat we het 12 keer over moesten doen omdat er steeds mensen bleven staan en ons dan verbaasd na staarden. Een keer, tijdens de opname in Sea World in Orlando, botste ik per ongeluk tegen iemand aan. Ik maakte in het Engels mijn verontschuldiging. De man zei toen in het Nederlands, “Het geef niet Aad.” Het bleek Joop Veenendaal te zijn, de eigenaar van de geluidsstudio in Diemen waar wij onze eerste LP hadden opgenomen. We hadden elkaar 10 jaar niet meer gezien en hij was daar toevallig op vakantie.
Riecold vraagt; Volgens de biografie op de adriaan-homepage werd de serie van de Plaaggeest uitgezonden in 1976/77, maar volgens Beeld & Geluid in 1978. Wat was de juiste datum?
En ik heb nog een tweede vraag: Is er ooit een serie opgenomen die nooit is uitgezonden?
Laten we beginnen met de eerste vraag. Het stond niet helemaal correct in de biografie (is nu veranderd), maar het scheelt maar een paar maanden. Eind 1976 werd de eerste proefaflevering van Bassie en Adriaan gemaakt. Dat was de aflevering bij de bakker. Na montage werd die aflevering bij de TROS bekeken en die wilde toen nog een spannend element in de afleveringen. Na veel heen en weer gepraat werd de Plaaggeest er in geschreven. In de zomer van 1977 werd de rest van de serie opgenomen en de eerste aflevering werd niet zoals ik schreef eind 1977, maar in januari 1978 uitgezonden.
Je antwoord op je 2e vraag. Er is nooit iets opgenomen wat niet is uitgezonden, behalve dan de verkeerde takes. Wel heb ik scènes geschreven die door tijd gebrek niet zijn opgenomen. Zo heb ik voor de serie van de Professor een grote droomwereld geschreven op een piratenschip, maar de opname liepen daar zo verkeerd dat al na één opnameweek we één week achter op het schema waren. De piratenscène was niet echt nodig voor de serie en heel ingewikkeld. Dan zou de opname ook nog ingewikkeld worden en tijdrovend, dus die werd als eerste geschrapt.
Tim uit Arnhem heeft de volgende vragen;
Vraag 1: Was u eerder met de korte filmpjes begonnen of met de lange series?
In 1984 werden we door de BRT gevraagd om korte, leerzame Bassie en Adriaan filmpjes te maken. In Nederland hadden we toen al de series van "De Plaaggeest", "Het geheim van de sleutel", "De Diamant" en "De Huilende Professor" gemaakt.
Vraag 2: Hoe bent u erop gekomen om best veel verhalen in het buitenland af te laten spelen en waarom niet gewoon in Nederland?
Wij hebben als acrobaten over de hele wereld gewerkt en houden van reizen, dus het lag voor de hand dat we de series voor Bassie en Adriaan ook opnamen in verschillende landen.
Vraag 3: Heeft u er nooit over gedacht om iets anders met Bassie en Adriaan op te nemen als alleen jullie die een avontuur beleven met 3 boeven?
Wat dacht je van de 36 korte Bassie en Adriaan afleveringen? Een tiental circus shows? De scènes in "De Stop en Stap Show? De tientallen optredens in diverse TV programma's? De serie "Liedjes uit Grootmoederstijd"?
Jan uit Lisse vraagt; Adriaan, ging er tijdens de opname wel eens iets verkeerd?
Natuurlijk ging er wel eens iets verkeerd Jan en zo als Handige Harry altijd zegt,"Een foutje moet kunnen."
We hadden, net zoals bij andere TV programma's, wel eens versprekingen en het gebeurde ook veel dat we de opname over moesten doen omdat er opeens een vliegtuig, brommer of een auto met heel veel lawaai langs kwam. Maar één keer ging het goed fout door mijn verkeerde planning. In de Europa-serie zit in de Spaanse aflevering een taalliedje met daarin de regel 'en 'Playa' zo heet daar het strand.' Het was de bedoeling dat ik die regel zou zingen op het strand, maar! De Spaanse aflevering speelde zich af in Madrid en in het binnenland bij Valencia. Voor die ene regel van drie seconden, moesten we met de hele ploeg minstens twee uur rijden. Ik vond een oplossing en zou die Spaanse regel in de Italiaanse aflevering opnemen. Daar waren wel opnamen bij het strand en niemand ziet het verschil tussen een Spaans of een Italiaans strand. Maar helaas. Ik vergat in Italië die regel op te nemen. Geen nood. Er was ook nog een aflevering in Griekenland, dus plande ik de opname. En stom, stom, stom, ik vergat ook daar die Spaanse regel op te nemen. Nog niets aan de hand. Er waren nog opnamen in Portugal en je raadt het al. Ook in Portugal vergat ik de regel op te nemen. Je ziet nu in de Spaanse aflevering een shot van een Spaans strand, maar daarin zie je mij niet zingen. Dat shot heb ik van een TROS-collega gekregen. Die had een film gemaakt over stranden in Spanje.
Dirk uit Neerlangel vraagt; Ik heb een vraag over de opnames van het lied van Rode Erik. Was het gepland om deze opnames te maken, of kwamen jullie bij toeval het Vikingschip tegen?
Nee Dirk, dat was gepland. Tijdens mijn locatie bezoek in Denemarken hoorde ik dat ze een Vikingschip aan het nabouwen waren. Die zou 6 juni te water worden gelaten. Toen ik vertelde dat ik dat wel wilde filmen, waren ze dol enthousiast maar ik zei erbij "Op één voorwaarde".
De volgende dag zou ik het vikingschip de hele dag mogen gebruiken voor de opnamen. Ze gingen direct akkoord. Toen het schip maanden later te water werd gelaten, dacht ik dat alle mensen die
aan het Vikingschip hadden gewerkt direct met het vikingschip zouden gaan varen, maar ik vergiste me. Ze kwamen direct van boord en liepen het cafe in. De volgende dag kwam niemand opdagen (Iedereen had een kater die niet voor de poes was) en wij waren de eerste op het vikingschip die de zeilen hebben gehesen en er mee wegvaarden.
Maurits uit Wageningen vraagt; Hoe heb je de serie van de Plaaggeest gemonteerd? Want toen bestond er toch nog geen PC waar je het mee kon doen? En wat bedoel je op de aftiteling van de Plaaggeest met 'digitaliseren'?
Maurits, die serie werd gemaakt in 1976 en toen was de montage nog handwerk. Na het ontwikkelen van de filmrol (daar stond 10 minuten gefilmd materiaal op) werden de goede take's op kleine rolletjes gewonden. Als alle take’s ‘uitgehangen’ waren (dat duurde soms weken), werden ze in de juiste volgorde achter elkaar geplakt met transparant plaktape. Dit was heel secure werk en werd gedaan met witte handschoentjes aan om te voorkomen dat transpirerende vingers de film zouden beschadigen. Ook de geluidsbanden, soms zes per film, moesten met de hand worden geplakt. Dat was zeer tijdrovend. Bij een snelle achtervolgingsscène, monteerde je soms maar 2 minuten per dag. Het oude filmmateriaal is een paar jaar geleden gewassen, gepoetst en daarna digitaal gescand. In de computer zijn toen alle krasjes, haartjes en kleine beschadigingen zoveel mogelijk er uitgehaald. De geluidsbanden van die films zijn ook digitaal bewerkt en voorzien van nieuwe muziek. En toen, na heel veel werk, de afleveringen klaar waren, zijn ze geprogrammeerd voor DVD.
De series van de Plaaggeest, Sleutel en Diamant zijn vroeger door mij gemonteerd, maar de digitale nabewerking van die series zijn gedaan door mijn medewerker Martijn Passchier. Hij heeft de laatste jaren alle oude series gerestaureerd en er DVD’s van gemaakt.
De series van de Schatkaart, Kroon en De verzonken stad zijn ook op film opgenomen, maar de uitgehangen goede take's werden vanaf het negatieve filmmateriaal direct naar videoband omgezet en op video afgemonteerd. Dus de oude originele uitzendbanden waren al een kopie, van een kopie, van een kopie. En dat kwam de kwaliteit niet tengoede. Martijn heeft ook dit oude negatieve filmmateriaal behandeld zoals de eerder beschreven restauratiewerkzaamheden en klaar gemaakt voor DVD’s.
Daarmee hebben de Bassie en Adriaan films een facelift gekregen zodat ze nog jarenlang uitgezonden kunnen worden.
En nu een antwoord op een vraag die me al heel veel keer gesteld is: “In de serie van het geheim van de schatkaart zie je beelden van Bassie en Adriaan die uit een trein springen of door een bosje sluipen, maar in de afleveringen hebben we een scène met die beelden niet gezien. Wat is daarmee gebeurd?”
Die beelden heb ik alléén opgenomen voor de leader. Een leader moet de kijker nieuwsgierig maken en ze prikkelen om de volgende keer weer te kijken. Ze moeten zich afvragen; “Wanneer krijgen we die scène te zien?” Ik ben geslaagd in mijn opdracht. Nu meer dan 20 jaar na de opname van die leader wordt me nog steeds gevraagd: “Wanneer krijgen we die scène te zien?”
Vincent uit Tilburg vraagt;Worden de grappen in de serie ter plekken bedacht? En zo ja. Wie doen dat?
Vincent elke grap, zin, situatie en locatie in de series van Bassie en Adriaan wordt door mij van tevoren uitgeschreven en in een draaiboek bewerkt. Tijdens de opname wordt bijna nooit van het draaiboek afgeweken tenzij ik een locatie zie of er zich een situatie voordoet die ik nog mooier vind dan ik had beschreven. Bijvoorbeeld: In de serie van Europa kwamen we in kontact met een man die drie watervliegtuigen had en die mochten we gebruiken. Ik heb toen snel even een andere scène geschreven. Maar zulke situaties deden zich niet veel voor. Ongeveer 98 % van de teksten die ik van tevoren had geschreven werden opgenomen zoals in het draaiboek stond. Hierbij een kopie van een draaiboek uit de serie van de verdwenen kroon.
(klik op één van de bladzijden om ze groter te bekijken)
Dennis uit Zwolle vraagt: Hoe lang heb je over de opname van de serie in Amerika gedaan?
Heel lang Dennis. Ik ben eerst samen met Ina van Toor (mijn vrouw en scriptgirl) en Willem van der Pol (productieleider) op locatie bezoek geweest aan de westkust van Amerika, Washington en New York. Daar hebben we de locaties opgezocht waar ik de opname wilde maken en hebben ter plaatsen de vergunningen en toestemmingen voor die opname geregeld. Tijdens die rondreis heb ik ook de hoofdlijnen voor die serie geschreven. Dat locatiebezoek duurde drie weken en in die tijd hebben we meer dan 5000 kilometer gereden. Een maand later ben ik weer, samen met Ina, tien dagen naar Florida gevlogen en daar hebben we alle vergunningen geregeld voor de opname in de pretparken, zoals Sea World, MGM en Universel studio’s. Ten slotte ben ik een maand later, weer samen met Ina, een week naar Mexico gereisd. Daar hebben we veel gezien, maar geen geschikte locatie voor de serie. We besloten toen het begin en het slot van de serie niet in Mexico, maar in St. Maarten en Curaçao te filmen. Daar hoefden we niet naar toe te reizen, want we waren daar al diverse malen geweest. Dus alleen met de voorbereiding van die serie waren we bijna 40 dagen bezig. Daarna kwam het schrijven en uitwerken van de teksten in de draaiboeken en het schrijven, maken, opnemen en inzingen van de liedjes. De draaiboeken maken duurde ongeveer 80 dagen en aan de liedjes was ik zo’n 10 dagen bezig. Daarna hebben we in twee perioden de opname gemaakt. In januari maakten we 7 weken opnamen in Curaçao, St. Maarten en Florida en een paar maanden later waren we, weer voor een periode van zeven weken, bezig met de opnamen in San Francisco, Yosimeti park, Death Valley, Las Vegas, Monument Valley, Bryce Canyon, Grand Canyon en Los Angeles, Washington en New York. Dus de opname duurde bij elkaar 14 weken oftewel 14 x 7 = 98 dagen. Maar toen was ik nog niet klaar. Voor de montage ben ik ook nog eens minstens drie maanden mee bezig geweest en ook ben ik nog eens 10 dagen bezig geweest aan de geluidsmixage. Het kunnen er een paar meer of minder geweest zijn maar als ik nu alle dagen bij elkaar optel, kom ik in totaal aan 238 werkdagen aan die serie. Nu begrijp ik waarom ik zo moe was na de opname in Amerika, maar als ik weer eens het resultaat zie, ben ik wel heel trots op die serie van Amerika.
Marcel en Jeroen vragen; ”Waarom is de serie van de huilende professor op video opgenomen en de series daarna weer op film?”
De regisseur van de serie "De Huilende Professor", Guus Verstraete, wilde met video, wat toen het allernieuwste was, de serie opnemen. Toen de serie klaar was bleek video duurder te zijn en ik vond filmkwaliteit tòch beter. De series daarna heb ik weer geregisseerd en ik ben tot 1991 met film blijven werken. Het eerste filmpje wat we op video opname, was het filmpje in de miniserie over de filmklap.
Noël en Pascal uit Eindhoven vragen; Adriaan, hebben jullie ooit een film gemaakt waar een zweefvliegtuig in voor kwam?
Nee, maar dat was wel het plan. Ik had een scene geschreven waarin we met een zweefvliegtuig de boeven zochten en tijdens die vlucht zou ik het liedje “Zo vrij als een vogel” zingen. Voor de repetitie ben ik met een zweefvliegtuig meegevlogen en de piloot, een Nederlands kampioen stuntvliegen, liet het zweefvliegtuig een looping maken en door de lucht tollen. Wat heb ik toen genoten. Maar toen ik de volgende dag de opname zag die we met het zweefvliegtuig op de grond hadden gemaakt, genoot ik niet. In de koepel van het zweefvliegtuig zag je, zo duidelijk als in de spiegel, de cameraman met zijn camera staan. We konden die film weggooien en tijd voor nieuwe opname was er niet. Wel hebben we een foto, waarin je ons in het zweefvliegtuig ziet zitten, gebruikt voor een LP hoes. Het liedje “Zo vrij als een vogel” heb ik later in de serie van de 'Huilende Professor' gezongen in het vliegtuigje waarmee we Joris achtervolgden. En weer later in de serie van 'De Geheimzinnige Opdracht' in een hete luchtballon.
Dominic vraagt: Adriaan, zou u mij kunnen vertellen in welke grotten de opname waren van de serie "Bassie & Adriaan en de Diamant"
Dominic, die opname hebben we gemaakt in Valkenburg in de “Gemeente Grot.” Moet je zeer zeker een keer gaan bezoeken. Trek wel iets warms aan want het is er behoorlijk koud.
Albert-Jan uit Rijssen vraagt; Jullie beschrijven dat sommige binnenplaatsen of locaties gefilmd worden, bij Adrina B.V. hoe gaat dat precies?
Ik weet niet waar jij dat gelezen hebt Albert-Jan, maar we filmen niet bij Adrina B.V. binnen.
Bijna alle opnamen hebben we op locatie gedaan. We zijn voor die opnamen maanden in verschillende landen, zoals Griekenland, Spanje en natuurlijk Amerika geweest. Er waren maar een paar binnenopnamen;
in de Bassie en Adriaan caravan en twee Griekse (hotel)kamers, die opnamen maakten we in een oud pakhuis in Vlaardingen, maar de decors die we daar voor gebruikt hebben, zijn er inmiddels niet meer.
Bij Adrina Produkties B.V., mijn bedrijfje, wordt de montage en mixage van alle Bassie en Adriaan TV-series, videobanden, DVD's en CD's gedaan. Vroeger deed ik dat helemaal alleen, maar de laatste vijf jaar wordt dat ook gedaan door mijn assistent Martijn Passchier. Samen met Martijn heb ik ook de DVD's 'Live' en '25 jaar Theater' en 'Lachspektakelshow' gemaakt. Martijn is ook degene die deze homepage maakt en onderhoud. We hebben bij Adrina B.V. ook een geluidsstudio en daar spreek ik alle teksten van Adriaan in die voor de TV-series en videobanden nodig zijn. Daar zijn ook alle hoorspelen opgenomen.
Danny heeft de volgende vraag; We hebben de serie van jullie in Amerika gezien en nu willen we diezelfde reis maken. Waar kan ik informatie krijgen over die reis?
Danny, ik wil dit jaar ook weer die reis in Amerika maken en doe het als volgt. Ik vlieg naar Los Angeles en blijf daar drie dagen in een van te voren gereserveerd hotel om het tijdsverschil te overwinnen. In Las Angeles bezoek ik Hollywood en diverse pretparken, onder andere Disney. Dan huur ik een auto en rij op het gemak al die plaatsen af waar we in de serie waren. Ik plan niets. Ik rij door de natuurparken en onderweg kom je voldoende hotels tegen waar je voor een hele redelijke prijs kan overnachten. Aanrader is, Death Valley, Bryce Canyon, Grand Canyon. Monument Valley en Las Vegas.
Sander uit Apeldoorn vraagt: “Waarom heet de serie op TV "De geheimzinnige opdracht" en op DVD "De reis door Europa"?
Toen ik de serie schreef, was de werktitel “De reis door Europa,” maar toen hij klaar was, gaf ik hem de titel "De geheimzinnige opdracht", en vond die titel heel goed. Maar toen die serie uitgezonden was, had iedereen het over “die leuke serie van Bassie en Adriaan waarin ze door Europa reizen” Ook in de winkels werd steeds weer om videobanden gevraagd van “die reis door Europa.” Toen heb ik maar besloten om de video- en DVD serie zo te gaan noemen.
Bianca uit Zwolle vraagt; Ik ben een erg grote fan van jullie en heb de volgende vraag. In welke serie waren jullie in lanzarote? Ik kan er maar niet uitkomen.
Bianca, we waren verschillende malen in Lanzarote. Allereerst in de serie van de Huilende Professor. Daar was de schuilplaats van de Professor. En de serie van het geheim van de schatkaart speelde wel 6 afleveringen zich af op dat eiland. Tot slot, ook het liedje “Spaanse les” uit de serie korte afleveringen hebben we daar op genomen.
Sander Eckhardt vraagt: Welke fouten hebben zich wel eens voor gedaan tijdens de productie van de avonturenseries van Bassie en Adriaan (dus niet fouten tijdens de opnames, maar er buitenom in de organisatie)?
Sander, de grootste fout gebeurde tijdens de opname van de huilende professor. De hele ploeg vloog van Gran Canaria naar eiland Lanzarote. Een “handige” medewerker zou met een busje met de volledige camera-apparatuur met de boot komen. Hij nam helaas de verkeerde boot en kwam daar pas achter toen de boot de volgende dag afmeerde in de haven van Fuerteventura.
Bart vraagt; Beste Adriaan, Het kasteel in de serie “Bassie en Adriaan en de diamant” was dat hetzelfde kasteel als in de serie van “De verdwenen kroon?
Nee Bart, het kasteel van de diamant-serie staat in Wijk bij Duurstede, dat ligt in de provincie Utrecht en het kasteel uit de Verdwenen kroon staat in Voorhout. Dat plaatsje ligt in de buurt van Lisse.
Zeuhier op den Kamp uit Maastricht vraagt: “Welke serie die je hebt gemaakt vind je het leukst?”
Elke serie heeft iets aparts. De serie van “De diamant” vond ik goed omdat het de eerste serie was die ik regisseerde. Het geheim van de schatkaart was bijzonder voor me omdat die serie de eerste was die ik alleen schreef, regisseerde en monteerde. Daarna schreef, regisseerde en monteerde ik alle series alleen. En de serie van de geheimzinnige opdracht vond ik weer heel leuk omdat ik van reizen hou en die serie werd in 12 landen opgenomen. Als kind droomde ik er van om bij de cowboys te zijn. Die kans kreeg ik in de serie in Amerika. Welke serie het leukst is? Ik weet het niet.